È pericoloso sporgersi

È pericoloso sporgersi
 

 
 

rusland, trans-siberië expres
dia-scans
 
 
 

This entry was posted in VKblog and tagged , . Bookmark the permalink.

31 Responses to È pericoloso sporgersi

  1. assyke says:

    doet me denken aan bar haar plastic zakje verstikkingsgevaar
    met poetin aan het hoofd vrees ik het ergste wat de tekst
    op de borden betreft

  2. Joostx says:

    Tis het enige Italiaans dat ik ken
    maar ik deed het wel.
    Niet voor de trein springen
    maar uit het raam hangen.
    Bijzondere foto’s indeed.

  3. antoinette duijsters says:

    Nou het is anders een aardig tijdverdrijf, ondanks alle hekken en spoorbomen.

  4. svara says:

    het is niet mijn land om naar toe te gaan
    dat laten me deze plaatjes weer zien

  5. doortje says:

    niet uit het raam spugen betekende dat toch?

  6. BarbaraJansma says:

    Je wordt met die borden nog op een idee gebracht!
    Doet me een beetje aan Werkman denken: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ymmDtaVLSIilHM:http://www.groningermuseum.nl/media/draaideurvanpostkantoor.jpg&t=1

  7. Blutch1 says:

    Betekenen die bordjes dat je hard moet weglopen voor roestige oude treinen?

  8. kuifje simon says:

    OOk bruikbaar op luchthavens … bij de Toepoelev’s ;-))

  9. martin says:

    Mooie vormgeving. ‘t Lijkt bijna opwindend zo’n wandeling over de rails of een sprong voor de trein.

  10. maria-dolores says:

    meestal is er een gegronde reden voor zulke bordjes
    maar met een beetje geluk kom je daar nooit achter…

  11. Vogel-vrij says:

    @assyke
    Waarschuwingen, waarschuwingen, maar deze borden zijn wat eenkenniger qua taalgebruik.
    Maar ja, hoeveel Ieren, Italianen, Noren en Catalanen willen er nou ook de Trans- Siberië spoorlijn oversteken?
    Ik denk dat ze de waarschuwing ‘È pericoloso sporgersi’
    beter op de flessen wodka kunnen zetten….
    @Joost
    Si.
    In China werd er door de ramen naar binnen geklommen om een plaatsje te bemachtigen.
    Daar zegt ‘È pericoloso sporgersi’ dan weer niets over.
    Voor de trein springen is slecht voor de gezondheid. Ook voor die van de machinist trouwens.

  12. Vogel-vrij says:

    @antoinette
    Yep. Wat dacht je van trein-surfen?
    Zelf ben ik niet verder gekomen dan dubbeltjes en kwartjes op de rails leggen.
    Prachtig, als je ze tenminste terug kon vinden tussen de bielzen.
    [Eigenlijk moet je ‘biels’ zeggen, ik weet het, maar dat blijft zo vreemd klinken:-]
    Je kwartje was twee keer zo groot als ervoor, met een spiegel glad oppervlak, de beeltenis van Juliana nog net zichtbaar, alsof ze het nikkel ge-etst was.
    Ovaal uitgerold door een voorbijrazende deegroller.
    Ik heb die munten hier nog in de prullen-kassa liggen. Er liggen ook nog wat roebels in trouwens:-)
    @svara
    En dan scheen er nog wel een waterig maarts zonnetje door de sneeuwvlokken heen:-)

  13. Aad Verbaast says:

    Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het woordje "non" er tussen stond.
    Ik zou me kunnen vergissen. Daar komen ongelukken van.

  14. Vogel-vrij says:

    @doortje
    Heel goed:-)
    @Barbara
    De perrons zijn anders dan wij gewend zijn.
    Ze zijn bijna gelijkvloers. Je moet echt in de wagon instijgen.
    De treinen en de perrons zijn zo lang, dat je honderden meters moet lopen om bij een loopbrug te komen.
    Dus iedereen steekt gewoon het spoor over om bij z’n trein te komen.
    De borden manen tot enige waakzaamheid….
    Werkman, ja. De grafische vormgeving van de borden en signs was werkelijk prachtig.

  15. trektocht says:

    Is het niet een aanmoediging om overbevolking te voorkomen?

  16. Vogel-vrij says:

    @Blutch
    Op het onderste bord staat iets in de trend van:Kun je nog rennen,
    ren dan mee
    In de grootse proletarische
    vaart der volkeren!

    @kuifje
    En wat dacht je van kerncentrales!
    Vraag dat maar aan Doortje.

  17. Vogel-vrij says:

    Deze typisch Russische vormgeving is zeer bijzonder en van een buitengewoon niveau.
    Ik ben er dol op.
    De borden waarschuwen overigens niet tegen de gevaren van zelfdoding, maar tegen ongelukken door onachtzaamheid [eventueel in combinatie met dronkenschap].
    [Zie ook bij Barbara.]
    @maria
    Ja, de reden is dat er nogal wat mensen geschept worden door een trein.
    Over het algemeen geen kwaaie opzet.
    Maar iedereen loopt gewoon over het spoor om bij een ander perron te komen.
    Je moet je het een beetje voorstellen zoals bij ons de trams op het Leidse Plein.
    Maar dan met af en toe een goederentrein die met tachtig kilometer per uur richting Overtoom dendert.

  18. op zoek naar morgen says:

    Vandaar dat al die vrouwen een flinke hoofdbedekking hebben…

  19. Kati67 says:

    Prachtige foto’s! Zou er ooit wel eens heen willen eigenlijk. Naar Moskou of St. Petersburg. Lijkt me erg mooi.

  20. Vogel-vrij says:

    @op zoek naar morgen
    Een bonten botsmuts?
    @Kati
    Dank je.
    Petersburg wil ik heel graag nog eens heen.
    Liefst dan weer helemaal met de trein vanuit Amsterdam…

  21. Drive South says:

    Helaas is het rollend materieel van de FS (Ferrovie Statali) waarin deze waarschuwing – op een metalen plaatje, met schroeven – op de sponning van het raam was bevestigd, inmiddels niet meer in de omloop.
    Het nieuwe rollend materieel heeft airco (als-ie werkt) en de raampjes kunnen niet open.
    😦
    (file under: jeugdsentiment)

  22. Vogel-vrij says:

    @Drive South
    De vooruitgang…

  23. Geroma says:

    @Vogelvrij – heel bijzondere foto’s! St Petersburg schijnt idd prachtig te zijn. M’n zus is er vorig jaar geweest en zij was er razend enthousiast over!

  24. Vogel-vrij says:

    @Geroma
    Nou, dan moet ik maar eens een treinkaartje kopen:-)
    Lijkt me wel een mooie reis, via de Baltische staten.

  25. Beeldsprekers says:

    Dikkat!
    By the way Petersburg is prachtig! Was er toen het nog Leningrad heette!

  26. Vogel-vrij says:

    @Beeldsprekers
    Ja, pas er op!
    Dat je echt overal kwam wist ik wel, maar dat je al zo oud was….

  27. paco painter says:

    Uit de tijd dat mijn oma bij een atoomalarm met een plastic regenkapje onder de keukentafel kroop

  28. maria-dolores says:

    @vogelvrij,
    ja, dat sporgersi-bordje snapte ik ook niet echt.
    tot ik een keer in een tunnel uit het raam probeerde te fotograferen en voelde dat ik toch ergens tegenaan stootte. zonde van je camera. of van je hand…

  29. Vogel-vrij says:

    @paco
    Of de tijd heeft stilgestaan…
    [Die treinen staan niet stil overigens, dat is ook de reden van die borden.]
    @maria
    Ik fotografeerde ook graag uit het raam. Werd meestal niets… bewogen.
    In het open veld is er niet zoveel aan de hand, maar inderdaad bij tunnels, en op stations gaan de wagons soms rakelings langs obstakels.
    Kreeg je camera een tik? Scary. Kun je ook de zoeker nog hard tegen je oog aan krijgen…
    Groet.

Leave a reply to Vogel-vrij Cancel reply